Ktorej primitívnej chyby na webe sa musíte zbaviť, aby ste zarobili viac?

Aj keď sa to tak na prvý pohľad môže javiť, tak dnešný článok nie je určený len pre firmy a podnikateľov, ktorí získavajú zákazníkov cez internet, ale práve naopak. Pretože je o seba prezentovaní a o tom, ako ľuďom ukázať, na čom vám záleží a čo je pre vás skutočne dôležité, obsiahnuté know how využije každý, kto sa prezentuje na internete, kto predáva produkty a služby, účastníci pohovorov do zamestnania a rovnako tak každý, kto chce prezentovať samého seba a urobiť to pestro a zaujímavo.

Nebolo by skvelé ovládať také know how?

Ešte predtým, než vám odhalím zaujímavé tipy ako na to, poviem vám jeden príbeh, vďaka ktorému pochopíte, na čo narážam a uvedomíte si dôležitosť môjho dnešného posolstva.

Dovoľte si na krátku chvíľku predstavu toho, že ste podnikateľ a hľadáte do svojho tímu človeka na určitú pozíciu (Ak ste práve vy podnikateľ a už ste k sebe do tímu hľadali človeka, bude pre vás predstavovanie si podobného scenára o to jednoduchšie).

Tá chvíľa, keď prichádza precitnutie

Prichádza deň pohovorov a vy sedíte v pohodlnom kresle, v miestnosti so svojimi kolegami, zatiaľ čo vaši uchádzači po jednom vstupujú a hovoria vám o sebe dôležité veci.

Zrazu do miestnosti vstúpi mladík, ktorý na prvý pohľad vyzerá inak a možno aj tak trochu zvláštne. Ako tam tak sedíte, mladík začína hovoriť o sebe a o tom, na základe čoho si vybral práve vašu firmu.

Keď sa ho po chvíľke rozhovoru pýtate, čo je vlastne pre neho dôležité, aké uznáva hodnoty a aké sú jeho silné stránky, tak mladík spustí: „zodpovednosť, odbornosť, kvalita, kreativita, stabilita, profesionalita, spoľahlivosť, komunikatívnosť, čestnosť… bla bla blá…“

Po tejto sprche sa vo vás začínajú točiť zmiešané pocity a premýšľate nad tým, či vás to viac zaskočilo alebo ste vôbec dobre počuli. Mladík však sedí v úplnej pohode a s príjemným výrazom v tvári, zatiaľ čo čaká na vašu spätnú väzbu, prípadne ďalšiu otázku.

Začínate sa spamätávať. Pretože si uvedomujete, že práve na vás vysypal kopec zaujímavých hodnôt, pýtate sa ho, ako presne to myslel a čo tým vlastne chcel povedať. Pýtate sa ho to preto, pretože vo vnútri cítite, že takúto odpoveď ste neočakávali a že to je jedna z tých klišé prázdnych odpovedí, ktorá navyše vyznieva chvastavo. Takto by predsa nemal o sebe hovoriť.

Mladík však na vašu ďalšiu otázku pokojne odpovedá: „viete, pozeral som si vašu webstránku a presne takéto hodnoty ako uvádzate, samozrejme bez vysvetlenia ako to myslíte, uznávam aj ja, a preto už nepovažujem za zmysluplné opisovať vám, ako to myslím.“ V tej chvíli dostávate ďalšiu sprchu a začínate premýšľať nad…

Vzali by ste takéhoto človeka k sebe do tímu?

Samozrejme, tento príbeh je vymyslený a pravdepodobne sa na pohovoroch takéto situácie neodohrávajú (aj keď viem o veľmi zaujímavých pikoškách, za ktoré by ste sa cítili trápne aj za uchádzačov, keby som vám ich povedal).

V tejto chvíli je však dôležité predstaviť si vyššie uvedený scenár aj napriek tomu, ak si hovoríte, že takéto niečo asi nikdy nezažijete.

Máte to?

Teraz sa vás spýtam – ako sa z toho cítite? Máte príjemný pocit, alebo vás uchádzač svojimi slovami skôr pobúril? Cítite sa skôr zmätene alebo neviete, čo máte na také niečo povedať?

Ak patríte do skupiny ľudí opisovaných v prvom odstavci, uchádzate sa o pozornosť svojich klientov (aj potenciálnych) a chcete im predávať viac, prípadne sa chcete prezentovať zaujímavo a príťažlivo, je čas začať robiť veci inak

Teraz si vezmite, že možno práve vy máte na svojich webových stránkach niečo podobné tomu, čo povedal onen mladík na pohovore pod záložkou „O nás“. Totižto, práve takéto úradnícke klišovité výrazy majú ešte stále tisícky podnikateľov a firiem na svojich webstránkach a čudujú sa, kde je chyba a prečo nemajú z webu väčšie zisky.

Čo myslíte, ako budú premýšľať o vašej firme návštevníci vašich stránok, ktorí si prečítajú takéto vyjadrenia?

Mimochodom, uchádzačovi o zamestnanie z príbehu vyššie, som vložil do úst slová, ktoré som reálne našiel na jednej webovej stránke. Uložil som si ju pre príležitosť, akou je presne táto – Aby som mal v rukách reálny príklad z praxe, na ktorom môžem ukázať, ako sa to nemá robiť.

Áno, ja viem, že to kedysi mohlo fungovať a že vám biznis frčí takto už …X… rokov a je to v pohode. Zrejme sa však môžete poďakovať osobným odporúčaniam, ktoré vás predávajú ďaleko lepšie, ako váš web.

Pravdou však je, že takéto vyjadrenia si môže na web napísať každý a je to absolútna nuda, ktorá ani nikoho nezaujíma. Navyše, takto sa od ľudí len vzďaľujete miesto toho, aby ste sa k ním približovali. Hovorím vám to úprimne, aby ste to vedeli zlepšiť a začali to robiť inak, kým vás nepredbehne konkurencia.

Takže ako to urobiť inak?

Otázkou zostáva, čo všetko by mohlo nastať, keby ste tieto a ďalšie podobné výrazy nahradili napríklad príbehom, ktorý by opisoval, ako sa prejavujú tieto hodnoty vo vzťahu k vašim klientom a celkovo k vášmu biznisu? Aby sme si na to odpovedali, poďme sa spoločne pozrieť na tri tipy, s ktorými aj vy môžete začať opisovať hodnoty vášho podnikania iným spôsobom. Samozrejme existuje ďaleko viac možností ako ukázať svetu, že ste zaujímavý a unikátny, tieto tri však považujem za najdôležitejšie.

1. Čo sa udialo, keď ste čítali príbeh o uchádzačovi?

Áno, ako som povedal, práve príbehy sú vynikajúca možnosť na to, ako opisovať svoje hodnoty, ciele a poslanie, a verím, že sa vám v mysli vynárali určité predstavy, keď ste sa začítali do nášho mikropríbehu z pohovorov.

Práve toto je žiadúce a nahráva to do kariet vášmu biznisu. Totižto, ak tieto veci rozpíšete, a urobíte to aspoň trochu emočne, začnú sa každému, kto to bude čítať, preháňať v hlave rôzne predstavy o vašej firme a to je skvelé, pretože takto si vás zapamätajú a je to výborná príležitosť na to, aby ste sa odlíšili a vynikli medzi ostatnými.

Preto píšte príbehy a v nich ukazujte, ako ste zvládli prekážky, čo je pre vás dôležité a ako pristupujete ku klientom. Ďalšie informácie o príbehoch a o tom, prečo sú pre vás dôležité, nájdete po kliknutí na tento článok.

2. Máte vyjadrenia od spokojných klientov?

Ak áno, použite ich presne na tento účel. Práve vaši spokojní klienti vám môžu poskytnúť vynikajúci materiál v podobe referencií a poukázať za vás na dôležité hodnoty, ktoré ste preniesli do spoločného obchodného vzťahu. Jednoducho miesto toho, aby ste si sami na web pridávali pár prázdnych slov – komunikatívnosť, odbornosť, rýchlosť…. nechajte to za vás povedať iných. To je tá najsilnejšia reklama s obrovskou pridanou hodnotou.

3. Keď už nič iné, tak použite aspoň záchrannú brzdu

Síce to nemusí byť vždy postačujúce, ale aspoň si perfektne vypracujte časté otázky. V odpovediach môžete jemne poukázať na to, čo je pre vás dôležité a akým spôsobom to dokazujete. Povedané iným spôsobom, na čo sa môžu zákazníci tešiť, keď sa rozhodnú s vami spolupracovať, prípadne vás osloviť a nakúpiť vo vašej firme.

Pokojne do častých otázok vložte benefity o sebe a svojej práci, a k odpovediam pripojte aj pridanú hodnotu pre klienta. Inšpirovať sa môžete po kliknutí na položku FAQ v menu, alebo priamo kliknite na tento odkaz a dostanete sa na moje časté otázky. 

Verte mi, že menej je niekedy viac a aj pár správne zvolených odstavcov, ktoré obsahujú pár správne zvolených slov, miesto nudných fráz a výrokov, môžu narobiť veľké divy, a pokiaľ sa budete riadiť radami uvedenými vyššie, môžete si výrazne polepšiť.

Možno sa vám v tejto chvíli hlavou preháňajú otázky ako: „Ako si mám napísať príbeh, v ktorom na to poukážem…?“ „Ako mám vypracovať časté otázky…?“ „Ako mám správne vytvárať referencie…?“

Nuž, bolo by to ďaleko nad rámec tohto článku, každopádne môžete použiť kontaktnú stránku a napísať mi, a ja vám s tým rád pomôžem. Minimálne vám urobím krátku analýzu webu zdarma a hneď navrhnem vylepšenia, ktoré vám pomôžu vašu webovú prezentáciu posunúť na vyššiu úroveň.

Taktiež sa pokojne pýtajte aj dole v komentároch pod týmto článkom na doplňujúce info a ja vám rád poradím.

Daniel Marčan
Daniel Marčan pomáha ľuďom a podnikateľom zvládať vďaka psychológii NLP ich výzvy. Taktiež pracuje s psychológiou predaja na internete, kde sa špecializuje hlavne na predajné stránky a texty. Je certifikovaný NLP master a vytvoril osobnostno rozvojový web - "Rozvíjaj sa." Na tomto webe je jeho cieľom ponúknuť vám poznatky z praktickej psychológie, psychológie predaja na internete a množstvo hodnotných myšlienok pretože si uvedomuje, že už len jedna jediná myšlienka, ktorú zavediete do praxe, vám môže zmeniť život.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.