Odhaľte 5 manipulačných vzorcov pochybných predajcov


Behom doby, počas ktorej funguje môj web rozvijajsa.sk, sa začali diať vcelku zaujímavé veci. Hlavne na istej sociálnej sieti mi začalo pribúdať čoraz viac a viac priateľov. Je to pravdepodobne spôsobené tým, že čím viac ste viditeľnejší, tým viac vás ľudia vnímajú ako zaujímavý a hodnotný kontakt.

Pretože som toho názoru, že nikdy neviete, na koho narazíte a ako vám môže byť novonadobudnutá známosť v budúcnosti prospešná, tak rád priateľstvá potvrdím a nebránim sa komunikácii.

Lenže zatiaľ čo vám na jednej strane pribúdajú obdivovatelia a zaujímavé kontakty, na strane druhej vám do zbierky pribúdajú aj ľudia, ktorí sa len tvária ako vaši priatelia a snažia sa k vám správať milo a chutne. Priateľstvo však nie je to, o čo im v prvom rade ide. Hlavný účel je, aby vás nalákali do „výhodného“ biznisu, kde vám garantujú nádherné peniaze, ktoré môžete zarobiť. V podstate manipulácia za účelom osobného obohatenia.

Len tak mimochodom, rýchlo to spoznáte podľa toho, že ak odmietnete ich úžasnú ponuku, záujem o priateľstvo z ich strany sa rýchlo rozplynie podobne, ako keď vietor rozfúka lístie.

Našťastie viem týchto obchodníkov vycítiť už asi po dvoch správach a behom chvíle mi je jasné, ktorým smerom sa bude naša komunikácia uberať. Aby ste to však dokázali aj vy, prinášam vám týchto 5 bodov, s ktorými to bez problémov zvládnete a vyhnete sa tomu, že by ste im skočili na sladké reči.

1. Keď majú obchodníci o Vás až podozrivo veľký a umelý záujem – správajú sa milo a chutne

Ako prvý bod som vybral práve ten, o ktorom som sa zmienil už v úvode tohto článku. Obchodníci a celkovo ľudia, ktorí budú s vami nadväzovať silné priateľstvá za účelom, aby vás nalákali do biznisu alebo oklamali a zmanipulovali, sa od začiatku vášho spoločného kontaktu budú k vám správať až podozrivo milo a príjemne. Väčšinou už tu je možné vycítiť určitý vzorec, ktorý je spoločný pre všetky pre tieto osoby.

Až je to človeku čudné, že zrazu o neho niekto javí nadmerný záujem, aj keď sa ešte pred chvíľou nepoznali. Za všetko zrejme povie správa od jednej známej, ktorá mi napísala: „8 mesiacov som pracovala pre človeka predávajúceho prostredníctvom …XY… a to zásadnou vecou – sprav si z človeka kamaráta a potom ho využi na biznis… bolo to nechutné a falošné“

2. Vnucujú Vám svoje produkty

Ale samozrejme. Načo by ste šli do banky alebo do obchodov povyberať si, alebo si nechali poradiť od priateľov a známych, ktorí sa vo veciach vyznajú. Dôležité je, že ich produkt alebo investičná príležitosť je tá najlepšia a urobíte chybu, keď ju nevyužijete…

Potom, čo sa vás chytia ako rýchlo-kvasení priatelia, vám prednesú svoju príležitosť. Tá je samozrejme najlepšia a treba ju využiť nezávisle na tom, či ju potrebujete alebo chcete. Oni si proste budú stáť za svojim a budú vám tvrdiť, že ju potrebujete. A pretože ste im pootvorili svoje dvierka s dôverou, preto bude ich cesta k vašej peňaženke bez väčších prekážok.

Samozrejme za predpokladu, že im to dovolíte. Pamätajte na to, že vždy môžete povedať jasné NIE a to kedykoľvek a nezávisle na tom, ako blízko sa k vám tieto osoby dostali. Tak môžete ich manipulácii dať STOP ešte predtým, než stihne napáchať väčšie škody.

3. To, čo robíš, je o ničom. Pridaj sa k nám

V tomto prípade ide o situáciu, keď vám do očí dehonestujú to, čo robíte a kde pracujete, alebo aký máte biznis.

Neviem, kde sa tí ľudia naučili, že úspech v predaji stojí na zhadzovaní toho, čo práve robíte, čomu sa aktuálne venujete a čo možno máte radi. Je však treba povedať, že im to už u ľudí vyšlo nespočetne veľa krát.

Viete si predstaviť tú situáciu, keď sa niekto necíti najlepšie v práci a bol by rád, keby zrazu dostal ako zázrakom kopec peňazí a jeho život by sa otočil? Preto im to niekedy vychádza. Pretože sa trafia a zabijú klinec po hlave u niekoho, kto v tej chvíli cíti, že by to mohla byť cesta von zo začarovaného kruhu života, v ktorom mu nie je fajn.

Tak alebo onak, treba sa mať predtým na pozore a pokiaľ niekto zhadzuje vašu prácu, ukazuje to len človeka, ktorý nevie predávať a sám je neúspešný – len aby vás nalákal do pochybného biznisu. A koniec koncov, ozajstný priateľ sa nebude navážať do vašej práce a zhadzovať vás. Miesto toho vás podporí a prípadne vám pomôže nájsť niečo lepšie.

4. Je to z nich cítiť na míle ďaleko – akoby používali tú istú šablónu oslovovania a komunikácie s ľuďmi

Za posledný rok som sa s týmto typom konverzácie stretol mnohokrát. Pripadalo mi to, ako keby som figuroval v nejakej databáze, v ktorej si ma posúvajú ďalej s tým, kto ma už konečne presvedčí.

A vždy dookola tá istá pesnička podobná tej, ako keď sa zúfalec snaží o dievča. Prejavuje prehnaný záujem, snaží sa vykresľovať v čo najlepšom svetle a svoj produkt predáva takým tlakom, že útek je jediná cesta von.

Verte mi, že keď si všimnete pár vzorcov, (niektoré som už spomenul vyššie) všimnete si aj to, že ste získali schopnosť rozpoznať ich takmer ihneď. Bude to presne o tom, aby si z vás urobili priateľa a potom vás pomasírovali s úžasnou možnosťou príjmu, vďaka ktorej sa zahojíte.

A to je výborná správa, pretože sa dokážete ochrániť a rozpoznať, kedy je k vám niekto falošne milý a na vás mu v podstate ani nezáleží.

5. Dozviete sa od nich všetko a dokopy nič

Už ste niekedy zažili situáciu, že ste sa pol hodiny zhovárali s človekom a na konci ste zistili, že ste sa od neho nič nedozvedeli?

Presne takto to budete vnímať, keď budete mať reč s obchodníkmi tohto typu. Čo sa týka príležitosti, budú vám to všemožne opisovať a používať rôzne kvetnaté frázy, ktoré ale vo výsledku nič nevypovedajú, len vás majú natiahnuť na stretko alebo skype. Tam vás už samozrejme majú väčšiu šancu pomasírovať. Samozrejme v otázke vysokých výnosov sa budú vyjadrovať až priveľmi konkrétne vo váš prospech.

Mimo toho sa môžete pýtať koľko chcete, nič konkrétnejšie sa nedozviete, pretože všetko sa dozviete až na stretku. A samozrejme úplný gól je, keď si stále hovoria svoje a nepustia vás k slovu, neodpovedajú a nereagujú. Vo výsledku potom nehovoria s vami, ale na vás.

Aj tu však treba spomenúť, že im to veľakrát vychádza. Jednoducho ľudí zaskočia a oni potom odsúhlasia aj to, čo vôbec nepremyslia, pretože nemajú na to čas, čo sa v podstate rovná ukážkovej manipulácii.

Vždy si preto zisťujte, o čo presne sa jedná, ako to celé prebieha a pokladajte ďalšie upresňujúce otázky. Pretože by sa potom mohlo stať, že sa ocitnete niekde, kde ani nechcete a strácate čas s človekom, ktorému chcete povedať nie, ale neurobíte to, pretože ste už zašli tak ďaleko a nemôžete ho predsa sklamať. Tak či onak, popisované vzorce akurát ukazujú buď neschopnosť predajcu predávať inak, než otravným a nátlakovým štýlom predaja alebo sa jedná o rôznych šmejdov, ktorých je ako maku, sami sú neúspešní a chcú sa vyšplhať vyššie oblbovaním a klamaním ľudí.

Tak a to by sme mali. Pokiaľ niekto vykazuje tieto a podobné vzorce komunikácie, držte sa na pozore a pýtajte sa a overujte všetko do detailov. Predsa nechcete naletieť a prísť o peniaze, prípadne o reálnych priateľov, ktorých by ste pod vplyvom siláckych rečí od rôznych pochybných predajcov akurát tak stratili.

Ak ste zažili alebo vypozorovali podobné vzorce správania, alebo situácie, napíšte o nich do komentárov. Rád si ich prečítam a vyjadrím sa k nim.

P.S. Ak ste predajca a našli ste sa v tom článku, tak je čas sa zamyslieť a začať na sebe makať. Pretože nikto ešte nevybudoval dlhodobo úspešný a prosperujúci biznis klamaním a oblbovaním ľudí na lákavé nesplniteľné ponuky. Miesto toho sa zaujímajte o svojich klientov, pomáhajte im čo najviac a buďte tu pre nich iným spôsobom. Pokiaľ cítite, že je váš produkt šmejd a klientov by sklamal, dajte od toho ruky preč a nájdite si taký biznis, ktorý je etický a ľuďom pomáha. Aby ste dosiahli úspech, použite body popísané v článku ako inšpiráciu k tomu začať robiť veci inak a používať skutočne to, čo funguje. 

Daniel Marčan
Daniel Marčan pomáha ľuďom a podnikateľom zvládať vďaka psychológii NLP ich výzvy. Taktiež pracuje s psychológiou predaja na internete, kde sa špecializuje hlavne na predajné stránky a texty. Je certifikovaný NLP master a vytvoril osobnostno rozvojový web - "Rozvíjaj sa." Na tomto webe je jeho cieľom ponúknuť vám poznatky z praktickej psychológie, psychológie predaja na internete a množstvo hodnotných myšlienok pretože si uvedomuje, že už len jedna jediná myšlienka, ktorú zavediete do praxe, vám môže zmeniť život.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.